KANSALLISPUKUJEN TUULETUSPÄIVÄ 5.8.2017 KLO 13

17.7.2017

Kansallispukua tuulettamaan!

Iittiläiset järjestöt ovat suunnittelemassa Suomi 100 juhlavuoden kunniaksi ohjelmallista kansallispukujen tuuletuspäivää. Lauantaina 5.8. klo 13 toivotaan runsaslukuisen kansallispukuisen joukon ja/tai niistä kiinnostuneiden ihmisten tulevan viettämään iltapäivää Saukonkallion tanssilavalle. Ohjelmassa on kansantansseja, kansanlauluja ja esitelmöitsijänä Sanna-Kaisa Spoof. Tapahtumaa ovat puuhaamassa mm Iitin eläkkeensaajat, Iitin Karjala seura, Iitin Kotiseutuyhdistys, Iitin kunta, Iitin liike- ja virkanaiset, Iitin maa- ja kotitalousseura sekä Iitin Pyrintö. Kansantansseja esittää Kasareikka ja kansanlauluja tilaisuudessa kuullaan Kamarikuoro Kuparisten esittäminä. Taito-Kymenlaakson asiantuntija opastaa kansallispukujen kunnostusta, huoltoa ja nykyisin niin muodikasta kansallispukujen ”tuunausta”. Hiukopalaa ja herkkuja ovat liike- ja virkanaiset sekä maa- ja kotitalousnaiset luvanneet järjestää pientä maksua vastaan. Muuten tilaisuus on maksuton.

Jo edellisenä päivänä 4.8. kansallispukuja esitellään kaikissa Iitin hoitokodeissa musiikin säestyksellä. Tällä halutaan tuoda iloa hoitokotien asukeille ja henkilökunnalle.

Idea tuuletustapahtumasta on lähtenyt Iitin kansalaisopiston ompeluohjaajalta Virpi Kalliolalta.

Vielä on hyvää aikaa kunnostaa/laajentaa mahdollisesti kaapissa kutistunutta pukua ja hankkia puuttuvia osia. (Sopivasti on Vuorelma Oy Perinnetekstiilit muuttanut Lahteen Kisällitie 5:een. ). Tämä tuuletuspiknik ei ole tiukkapipoinen tapahtuma. Kansallispuvun ei tarvitse olla täydellinen. Pukeutumisessa voi käyttää osiakin puvusta. Pääasiana on hauska kansallispukujen merkeissä tapahtuva yhteinen iltapäivä.

Lisätietoja: Eila Metsäpelto 040 7248270, eila.metsapelto@gmail.com