Vuosikertomus 2013

JOHTOKUNTA

Puheenjohtajana toimi Aapo Metsäpelto, varapuheenjohtajana Hannu Saarelainen, sihteerinä Minna Pekkola-Virtanen ja rahastonhoitajana Ari Aalto. Muut jäsenet olivat Eija Alinen, Raija Koivunen, Laila Lindroos, Ulla Talvi ja Irmeli Salonen.

Karrala-toimikuntaan kuuluivat Irma Napola pj., Ari Aalto, Pekka Rossi, Eeva Mäkinen siht., Mailis Alaharju, Ulla Talvi ja Aapo Metsäpelto.

KOKOUKSET

Kevätkokous pidettiin 19.3.2013 Kausalan ABC:n kokoustilassa. Syyskokous pidettiin Lomakiven matkailutilalla Radansuussa 17.12.2013. Johtokunta kokoontui 2 kertaa. Karrala-toimikunnalla oli 2 kokousta.

TAPAHTUMAT JA MUU TOIMINTA

Karralassa oli siivoustalkoot 5.6 ja avoimet ovet 27-28.7.2013. Tällä kertaa teemana oli Posti- ja viestiliikenne. Näyttelyssä oli lainassa Toini Leinon Martta Wendelin- korttikokoelma, Oma Koti-lehtiä 1930- luvulta ja 1940-luvun Kotiliesiä joissa Wendelinin kuvitusta. Esillä oli myös vanhoja puhelimia ja puhelinluetteloita sekä postirekvisiittaa.

Sunnuntaina 28.7 vietettiin myös kotiseutujuhlaa Karralassa. Juhlaesitelmän aiheena oli Postinkulku entisinä aikoina ja tästä luennoivat Marja ja Antti Pullinen. Juhlassa jaettiin Kotiseutuliiton pronssiset ansiomerkit kuudelle: Maija-Liisa Petsalolle, Aapo Metsäpellolle, Eeva Mäkiselle, Irma ja Niilo Napolalle sekä Minna Pekkola-Virtaselle. Myös Ari Aalto oli saanut samaisen merkin kevätkokouksen yhteydessä. Musiikista vastasi haitaristi Martti Reinikainen ja Annikki ja Oiva Ruokonen huolehtivat maittavista kahveista.

Liitteenä Eeva Mäkisen laatima seikkaperäinen Karrala-toimikunnan vuosikertomus toiminnasta ja tapahtumista.

Talasmäessä vietettiin kotiseutupäivää 13.7 yhdessä Rinnemaasäätiön kanssa. Tapahtuman teemana oli tuohi ja tuohityöt. Musiikkia ja kahvitarjoilua.

Iitin Kotiseutuyhdistykselle avattiin omat kotisivut www.iitinkotiseutuyhdistys.fi. Eila Metsäpellon johtama työryhmä kokosi aineistoa ja kuvia ja toteutuksesta vastasi Sirpa Papinaho. Sivut ovat vielä vähän kesken ja päivittyvät koko ajan.

Tuettiin Antti Pullisen työryhmän David Virtasesta kertovaa kirjahanketta josta kuultiin myös esitelmiä pariin otteeseen kokouksien yhteydessä.

Ryijy-kortteja ja myös Esa Palletvuoren kirjoja En voi sua unhoittaa poies oli vielä myynnissä.

Osallistuttiin Kotiseutuliiton järjestämään Vuoden kotiseutuyhdistys-kilpailuun joka järjestettiin nyt ensi kertaa. Voittoa ei kuitenkaan tällä kertaa tullut.