Karrala

Tiedustelut: Iitin Kotiseutuyhdistys ry

Irma Napola puh. 045 232 6242 ja

Ari Aalto puh. 040 703 7880

Avoinna sopimuksen mukaan. Ajankohdista tiedotetaan myös päivälehdissä.

Karralan hyvinvoipaa taloa viljeli vuonna 1543 kolme perhekuntaa. Kruunun ratsutilasta muodostettiin 1700-luvulla kuusi Karralaa. Talot toimivat tuohon aikaan nk. yhteistalojärjestelmän mukaan. Isojaon tapahduttua vuonna 1848 jaettiin maat ja tilat saivat omat isäntänsä. Karralan viimeisin isäntä - Kolisevan patriarkka – hallitsi taloa aina vuoteen 1977 saakka. Hän eli vanhana poikana, vähän nuukanakin, vaurastutti taloa ja tarkan talonpidon ansiosta talo kukoisti. Perikunta lahjoitti talon päärakennuksen Iitin kunnalle. Karralan kotiseututaloksi nimitetty vanha talo on rakennettu 1700-luvun lopulla. Iitin Kotiseutuyhdistys ry. on kohdistanut suuren osan toimistaan Karralan talon ja sen pihapiirin kunnostamiseen ja haluaa näin säilyttää jälkipolville kappaleen vanhaa iittiläistä talonpoikaisperinnettä.