Vuosikertomus 2014

JOHTOKUNTA

Puheenjohtajana toimi Aapo Metsäpelto, varapuheenjohtajana Hannu

Saarelainen, sihteerinä Minna Pekkola-Virtanen ja rahastonhoitajana Ari Aalto. Muut jäsenet olivat Eija Alinen, Raija Koivunen, Maija-Liisa Petsalo, Irmeli Salonen ja Johanna Välimetsä.

Karrala-toimikuntaan kuuluivat Irma Napola pj., Ari Aalto, Pekka Rossi, Eeva Mäkinen siht., Mailis Alaharju, Ulla Talvi ja Aapo Metsäpelto.

KOKOUKSET

Kevätkokous pidettiin 31.3.2014 Kausalan kirjaston kokoustilassa Kirmossa. Syyskokous pidettiin kahvila Kanttiinassa Kausalassa 15.12.2014. Johtokunta kokoontui 3 kertaa. Myös Karrala-toimikunta kokoontui kerran.

TAPAHTUMAT JA MUU TOIMINTA

Kulttuurikuun aikana helmikuussa kotiseutuyhdistys järjesti yhdessä Taito Kymenlaakson kanssa paljinsolki- ja neulahuovutuskurssin Kausalan kirjastolla.

Karralassa oli siivoustalkoot 26.5 ja avoimet ovet 2-3.8. Avoimien ovien aikaan oli esillä erilaisia kahvinjuontitapoja pula-aikana ja hieno kahvikuppinäyttely. Toini Leinolta oli saatu paljon rekvisiittaa aiheeseen liittyen. Sunnuntaina FM Timo Miettinen piti mielenkiintoisen esitelmän Iitin kalliomaalauksista ja Virpi Petäjämäki maistatti villiyrttiruokia. Annikki Ruokonen tarjoili taas maittavat kahvit. Kävijöitä viikonlopun aikana oli yli sata henkeä.

Imastun kummit viettivät kesäjuhlaa Karralassa runon ja suven päivänä heinäkuussa. Irma Napola kertoi heille Karralan historiasta ja Iitin kotiseutuyhdistyksen merkityksestä talon kunnossapidossa.

Karrala osallistui myös Maakansan Wanhat Wehkeet-tapahtumaan 23-24.8. Kotiseututalolla oli esillä mm. vanhoja rekiä ja kiesejä antamassa kuvaa hevosajan kulkupeleistä. Lapsille oli poniajelua ja esillä oli myös kanoja ja lampaita.

Talasmäessä vietettiin kotiseutupäivää 12.7 yhdessä Rinnemaasäätiön kanssa. Eila Harve piti tervetuliais -ja loppupuheenvuorot. Täälläkin aiheena oli kalliomaalaukset ja puhujana Timo Lampinen. Toisena ohjelmanumerona oli Hahkapaalikoiden Iitin murteella kertomat tarinat. Esityksessä oli hyödynnetty Aino Vallin sanakirjaa. Eeva Mäkisen esityksessä kerrottiin terveydenhoitoon liittyviä vinkkejä ja ohjeita vaivojen hoitoon ja Niilo Napola luki tarinan Lyöttilän pojasta ja Hiiden tyttärestä. Musiikista vastasi Vokki-yhtye. Iitin maa-ja kotitalousnaiset hoitivat Kotiseutuyhdistyksen tarjoaman kahvituksen.

Osana Iitin kirkkopitäjän 475-vuotispäivää julkistettiin Iitin Kotiseutuyhdistyksen julkaisema, viisihenkisen toimikunnan työstämä elämäkerta iittiläisestä David Virtasesta. Julkistamistilaisuudessa Kausalan kirjastolla puheenjohtaja Aapo Metsäpelto piti puheen ja itse teosta esitteli toimikunnan asiamies Antti Pullinen. Myös Ilmo Iiskola, Kirsti Inkinen ja Jaakko Virtanen selvittivät hankkeen kulkua. Minna Raskinen viihdytti yleisöä soittamalla virsikannelta.

Ryijy-kortteja ja myös Esa Palletvuoren kirjoja En voi sua unhoittaa poies oli vielä myynnissä. Lisäksi myyntiin tuli David Virtasen elämäkerta kovakantisena.

Aloitettiin Aino Vallin elämäkerta-hanke.