Vuosikertomus 2016

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2016

JOHTOKUNTA

Puheenjohtajana toimi Hannu Saarelainen, varapuheenjohtajana Johanna

Välimetsä, sihteerinä Minna Pekkola-Virtanen ja rahastonhoitajana Ari Aalto. Muut jäsenet olivat Eija Alinen, Raili Mikkola, Irma Napola, Irmeli Salonen ja Aapo Metsäpelto.

Karrala-toimikuntaan kuuluivat Irma Napola pj., Ari Aalto, Pekka Rossi, Eeva Mäkinen siht., Mailis Alaharju, Pauli Similä ja Aapo Metsäpelto. Vahvana taustavaikuttajana mm. näyttelyjen järjestämisessä on toiminut Toini Leino.

KOKOUKSET

Kevätkokous pidettiin 29.3.2016 Kausalan ABC:n kokoustilassa . Syyskokous pidettiin samassa paikassa 16.12.2016.

Johtokunta kokoontui 2 kertaa. Myös Karrala-toimikunta kokoontui.

TAPAHTUMAT JA MUU TOIMINTA

Karralan kotiseututalossa oli avoimet ovet 6-7.8. Toini Leino, Eeva Mäkinen ja Irma Napola olivat koonneet vanhojen kenkien näyttelyn ”Voi Herran pieksut”. Sunnuntaina siellä vietettiin myös kotiseutujuhlaa. Kris-Tiina Valolahti esitelmöi kengäntekemisen historiasta. Toini Leino oli koonnut kattavan listan Iitissä 1800-luvulla toimineista suutareista. Juhlan päätteeksi hänelle luovutettiin Suomen Kotiseutuliiton pronssinen ansiomerkki. Myös Pekka Rossi kertoi tarinoita kengäntekijöistä. Musiikki- ja lauluosuudesta vastasivat Juhani Ristola ja Kari Juhola.

Yhteensä kävijöitä viikonloppuna oli n. 200.

Kenkänäyttely oli esillä myös 3-4.9 Wanhat Wehkeet-tapahtumassa johon Karralakin osallistui.

Karralassa oli myös siivoustalkoot keväällä.

Karralan toiminnasta tarkemmin omassa vuosikertomuksessa. (liite)

2.7.2016 järjestettiin kotiseuturetki Vuolenkoskelle ja Koskenniskaan Tuu tupahan-tapahtumaan. Retkellä tutustuttiin historiallisempiin kohteisiin: Koskenniskan rukoushuoneeseen joka toimii kyläkirkkonakin, Hakamäen vanhassa asussa säilyneeseen pihapiiriin, Aarion vanhaan huvilaan, Hautalan taloon ja vanhaan veneveistämöön. Tarulan kuivurien luona tutustuttiin maatalouskoneisiin ja ruokailtiin. Oppaana retkellä toimi Eila Metsäpelto ja osallistujia oli n. 20.

Kymentaan Talasmäessä vietettiin perinteistä kotiseutupäivää 9.7 yhdessä Rinnemaasäätiön kanssa. Kotiseutupäivän teemoina olivat villa ja viulut. Entisaikojen paikallisesta soitinrakennus- ja pelimannitaidoista olivat kertomassa Kuusankoski-seuran puheenjohtaja Eija Linden ja kotiseutuneuvos Eila Metsäpelto. Viulujen historiasta kertoi viulisti Leena Sjöblom. Musiikkiesityksistä vastasivat kansanmusiikkiyhtye Raakku ( Ari Aalto, Ilja Koskimaa ja Anssi Lilja) sekä Leena ja Jouni Sjöblom. Päivän toista teemaa oli esittelemässä Reetta Kärkkäinen. Hän kehräsi lampaan villaa vanhalla rukilla ja esitteli muitakin villalankoja. Kurton tilalla onkin ennen laiduntanut lampaita 1980-luvun puoliväliin asti. Kymentaan maa-ja kotitalousseura huolehti kahvituksesta.

Etelä-Suomen maa-ja kotitalousnaiset palkitsi Karralan kotiseututalon vuoden maisematekona Kymenlaakson alueelta.

Myytiin ryijy-kortteja ja Aino Vallin elämäkertakirjaa.

Ylläpidettiin kotisivuja ja facebookia.